mandag 1. desember 2008

OPPGAVER ”VALPENS HEVN” !

1. I forhold til informasjon gir jo filmen oss informasjon om førerhunder. Informasjon skal informere oss om noe, ikke nødvendigvis selge noe. Informasjon i forhold til reklame viser også bare de positive sidene ved en sak som får oss til å ville ha eller være med på det vi ser i reklamen. Propaganda brukes mer i det politiske eller religiøse og er ofte en mer ensidig fremstilling av sak.


2. Undersjangeren er informasjonsfilm.


3. Senderen er Norges blindeforbund, målgruppen er familier eller enkeltpersoner som har mulighet til å ta vare på en valp til den blir gammel nok til å bli en førerhund. Budskapet er å få flere til å være med på å hjelpe til med valper slik at de en dag kan bli gode blindehunder.


4. I begynnelsen av reklamen får vi sympati for den lille valpen, når den store hunden tar hundehuset, maten og lekene hans uten at han tør å gjøre noe. Men så kommer vendepunktet når den lille valpen blir levert inn til blindeforbundet og blir en blindehund som kan få være inne når det regner, mens den slemme må stå utenfor.


5. Bildeutsnittet er i det meste av reklamen halvnært, som fokuserer på valpen og hunden samtidig som de nesten dekker hele bildet vi ser. Men de bruker også litt totalbilde i reklamen som for eksempel når damen skal levere hunden på blindeforbundet.


6. Kamerat fokuserer veldig rett på valpen og hunden og ikke på menneskene i reklamen i det heletatt. Reklamen er for det meste normalperspektiv med litt tilting, som vil si at kameraet går loddrett som når den store hunden hopper over gjerdet.


7. Filmen varer i 50 sekunder.

8. Hensikten med reklamefilmen er å få flere til å bidra med å hjelpe til med førerhunder i Norge. Når vi ser den lille valpen syns vi synd på den, og reklamen viser oss at den fikk det mye bedre som blindehund.


9. Filmen er ganske saklig informativ, samtidig litt humoristisk når for eksempel den slemme hunden tisser på lekeballen til den andre hunden. Det er også ironisk at rollene til hundene blir byttet om på slutten av reklamen, når den lille valpen blir førerhund og får lov til å være inne må den slemme hunden være ute i regnet.


Jeg liker denne reklamefilmen fordi den er koselig og det fint og se at den slemme store hunden får som fortjent etter å ha vært slem mot den lille søte valpen.




8 kommentarer:

Kristian sa...

Kjempe bra jobba! =D

Martine sa...

Dette var informativt og fint ordbruk ;)
Dårlig til å gi tilbakemelding, så vet ikke mer å si :p

Markus Helgesen sa...

Kjempebra! :)

LindaSogn sa...

meget bra jobbet altså. Blir rørt til tårer her!

Caroline sa...

Bra jobba Anette! Så flink du er:) Lange svar og greier :D

Kjell Aronsen sa...

L
VEL
V

Signe marie sa...

Ja, lev vel Anette, må vi aldri glemme deg!

Andreas Westby sa...

bra gjort 8)